Hånddrejet keramik & egne glasurer

Hånddrejet keramik og egne glasurer fra Falster

I 2012 tog min familie og jeg springet ud i det blå og flyttede til en gammel nedlagt gård på Nordfalster. Vi blev forelskede i stedet fra første gang vi så det, for det rummede så mange muligheder for at udleve en masse af vores drømme – konkrete som ukonkrete. Jeg fik mulighed for at genoptage min keramik og har etableret mit værksted i en af de smukke gamle længer.
Æstetisk bæredygtighed

Det kan være fristende at følge tidens trends i min udvikling af keramik og glasur, men jeg stræber efter at skabe brugsgenstande, der kan holde i mange år. Derfor er det vigtigt for mig at design, kvalitet og funktionalitet hænger sammen. En uregerlig hank på en kop eller en overflade, der ikke tåler opvaskemaskine betyder desværre ofte, at keramikken ender bagerst i skabet eller bliver smidt ud efter et halvt år.

Hvis keramikken skal være bæredygtig og dermed langtidsholdbar, skal den tale til sanserne. Den skal både være smuk og funktionel – og rar at røre ved.

Hånddrejet keramik 

Keramikken er, som så mange andre håndværk, et fag der virker uudtømmeligt. Jo mere man dykker ned, jo mere spreder faget sig ud. Mit fokus er primært på hånddrejet stentøj. Og så har jeg tabt mit hjerte til glasurer og udvikling af disse.

Paradoksalt, fordi jeg synes at det allersmukkeste keramik er det, der står halvtørt og ubrændt. Blødt og råt, skrøbeligt og robust på samme tid. Med et farvespil i leret, der nogle steder er lys og støvet at se på og andre steder mørk og med en dybde, fordi leret stadig er fugtigt. Dette udtryk holder ikke mere end et par dage – og er fuldstændig uden funktion – så det må bare nydes, så længe det varer.

Al keramik og alle glasurer er udviklet og lavet af Kristine Vedel Adeltoft. Du er velkommen til at besøge værkstedet i Nørre Alslev på Falster, hvor du kan se og mærke det hele selv.

Unikke glasurer

Glasurudvikling er en meget omfattende og langsommelig proces, som ikke mange giver sig i kast med. For mig er det en naturlig del af det at skabe mit helt eget udtryk, som med garanti ikke kan fåes eller ses andre steder.

I mine glasurer søger jeg masser af dybde og der må meget gerne være små uregelmæssigheder, som vidner om at keramikken er ægte håndværk, der er fremstillet af organiske materialer og af håndens arbejde. Den må gerne “svede af” over kanterne og så skal den have en gennemsigtighed – uden at være helt gennemsigtig – for det er med til at fremhæve de bløde riller fra mine hænders drejearbejde og det må godt både kunne ses og mærkes. Jeg udnytter de kemiske processer i brændingen til at skabe mine farver med metalliske oxider, fordi jeg synes det giver liv til glasuren.

Miljøvenlig emballage og genbrugsler

Keramik som skal sendes, pakker jeg i ålegræs.  Ålegræsset kan efterfølgende bruges i haven eller altankassen som jordforbedring, eller du kan kassere det sammen med dit grønne affald. Jeg genbruger så vidt muligt også gamle papkasser. 

Overskudsler fra dreje- og afdrejningsprocessen kan gemmes og bruges igen. Det skal blot tørres, pulveriseres, slemmes op i vand, drænes og til sidst æltes igen. Jeg bruger det primært til mine frokosttallerkner, som laves i pladeteknik. Du vil derfor kunne se, at leret kan være marmoreret på bagsiden, som et resultat af at forskellige lertyper er blandet sammen.